close
ویزای ایران
سایت تخصصی علوم دوره ی متوسطه ی اول - مطالب ارسال شده توسط admin

سایت تخصصی علوم دوره ی متوسطه ی اول - مطالب ارسال شده توسط admin

سفارش تبلیغات

پیام های مدیر سایت :

سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات
عنوان سایت شما
www.youraddres.com

توضیحات سایت مربوط

عنوان سایت شما
www.youraddres.com

توضیحات سایت مربوط

نویسنده :
دو شنبه 06 / 07 / 1394 - 20:3
تعداد بازديد : 147

سلام!

بالاخره دوباره انجمن فعال شد!

بخش هاییم هم اضافه شدن به همراه وجود بخش های درسی!

 

به افراد فعال در انجمن(فعالترین عضو هفته) یه دونه طراحی بنر میدیم!

نمونه بنرها : http://www.mehrbaner.ir/page/baner

 

امیدوارم فعال باشید!

 

یا علی

نویسنده :
شنبه 10 / 07 / 1395 - 15:7
تعداد بازديد : 91

فیزیک به علم ریاضی وابسته است. مفاهیم و اصول مهم فیزیک مبتنی بر ریاضیات هستند. هنگام مطالعه فیزیک با مفاهیم گوناگونی مواجه می شویم که ریشه در ریاضیات دارند. گرچه تأکید ما اغلب بر یادگیری مفاهیم فیزیک است، اما باید نسبت به جنبه ریاضی مسائل هم توجه خاص نشان داد.

 

کمیت های نرده ای و کمیت های برداری

 

حرکت اجسام را می توان به کمک واژه ها توصیف کرد. حتی شخصی هم که با علم فیزیک آشنا نباشد، مجموعه ای از کلمات را می شناسد که می توان با آن ها حرکت اجسام را توضیح داد. دانستن کلمات و عباراتی مانند تند رفتن، متوقف شدن، آهسته رفتن، سرعت گرفتن و برگشتن برای توصیف حرکت اجسام کافی است. در فیزیک از این واژه ها و واژه های زیاد دیگری استفاده می کنیم. این کلمات را می توان با واژهای دیگری مانند مسافت، جابجایی، تندی، سرعت و شتاب گسترش داد. به زودی خواهیم دید که این واژه ها به کمیت های ریاضی مربوط می شوند که هر یک تعاریف معینی دارند. کمیت های ریاضی ای را که برای توصیف حرکت اجسام به کار می روند می توان به دو گروه تقسیم کرد. یک کمیت ممکن است برداری یا نرده ای باشد. این دو گروه از کمیت ها را می توان با توجه به تعاریف متمایزشان از هم تشخیص داد.

 

• کمیت های نرده ای: کمیت هایی هستند که فقط با بزرگی (یا مقدار عددی) توصیف می شوند.

• کمیت های برداری: کمیت هایی هستند که با بزرگی و جهت توصیف می شوند.

 

در ادامه این درس به چند نمونه از کمیت های برداری و نرده ای خواهیم پرداخت. در مطالعه این درس به ماهیت نرده ای یا برداری هر یک از کمیت ها به دقت توجه کنید. در سایر درس های فیزیک، هنگام معرفی کمیت های جدید ریاضی غالباً اولین موضوعی که مطرح می شود برداری یا نرده ای بودن کمیت هاست.

 

یافته های خود را امتحان کنید.

برای این که مطمئن شوید قادر به تشخیص این دو گروه هستید، کمیت های زیر را در نظر بگیرید. تعیین کنید کدام یک نرده ای و کدام یک برداری هستند.

کمیت های نرده ای و کمیت های برداری

نویسنده :
شنبه 10 / 07 / 1395 - 15:6
تعداد بازديد : 31

بیومکانیک عبارت است از تحلیل مکانیکی ارگان‌های موجودات زنده. در واقع بیومکانیک، کاربرد علم مکانیک در سیستم‌های بیولوژیکی است. در بیومکانیک می توان نگاهی در مقیاس سلولی داشت و به بررسی مکانیزمهای سلولی و یا اثر نیروهای مکانیکی بر شکل دهی سلولها پرداخت. همچنین می توان به مدلسازی رشد، ترمیم و بازسازی بافتهای زنده و بررسی عوامل موثر بر آن پرداخت. در بیومکانیک می توان حرکت انسان و یا سایر جانوران را تحلیل کرد و ازین علم برای بیورباتیک و یا ساخت اعضاء و اندامهای مصنوعی الگو گرفت و یا به بحثهای ارگونومی و هدایت صحیح ورزشکاران پرداخت. می توان حس گرها و مبدل های بدن انسان را شناخت و با استفاده آن گامهایی در جهت دستیابی به حس لامسه مصنوعی و کاربرد رباتیک در جراحی های کم تهاجمی برداشت. همچنین می توان از قابلیت‌های نانو در کاربردهای زیستی استفاده کرد و رباتهای نانو بیو و ماشین‌های هوشمند را به خدمت علم پزشکی گرفت. مکانیک بافت نرم و سخت، ویسکوالاستیسیته و رئولوژی از دیگر مباحث مورد توجه متخصصان این حوزه است. مکانیک سیالات زیستی یکی دیگر از حوزه های گسترده در علم بیومکانیک است. با تحلیل جریان خون در سیستم قلبی- عروقی می توان به بررسی عوامل پاتولوژیک موثر پرداخت و راهکارهایی برای کنترل بیماریهای گسترده قلبی- عروقی و یا ساخت وسایل درمانی درون رگی پیدا کرد. همچنین می توان به بررسی مکانیزمهای پراهمیت انتقال حرارت و یا انتقال جرم در ارگانهای زیستی پرداخت و حوزه های انتقال دارو و یا سرما و گرما درمانی را تحت پوشش در آورد. مجموعا هدف در بیومکانیک دستیابی به گستره وسیعی از شناخت مکانیک سیستم های زنده است که می تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی و یا دستیابی به راه حل های درمانی موثر شود.

نویسنده :
شنبه 10 / 07 / 1395 - 15:3
تعداد بازديد : 35
نام فایل:تبدیل مس به طلا
تبدیل مس به طلا video دانلود

 

نویسنده :
سه شنبه 17 / 09 / 1394 - 19:28
تعداد بازديد : 183

به دسته‌ای از هیدروکربن‌ها با نقطه‌ی جوش نزدیک به هم که به شکل مخلوط از قسمتی از برج تقطیر خارج می‌شوند، یک برش نفتی گفته می‌شود. مانند برش بنزین که از مولکول‌های هیدروکربنی تشکیل شده است که دارای ۵ تا ۱۲ اتم کربن می‌باشند.

نویسنده :
سه شنبه 17 / 09 / 1394 - 19:26
تعداد بازديد : 225

درزه یا درز  به شکستگی با منشأ طبیعی در یک لایه یا مجوعه‌ای از سنگ‌ها گفته می‌شود که در امتداد آن شکستگی، حرکت یا جابجایی صورت نگرفته باشد. گرچه فرایند درزه‌ای شدن سنگ ممکن است به‌صورت مفرد نیز صورت گیرد، اما معمولاً به شکل گروهی از درزه‌ها شکل می‌گیرد که مجموعه درزه نامیده می‌شود. تفاوت درزه با گسل در این است که در گسل‌ها بین دو سطح شکستگی جابه‌جایی مشخص و قابل اندازه‌گیری صورت گرفته، در حالی که سطوح دو طرف درزه فاقد جابه‌جایی و جرکت هستند.

درزه‌ها فراوان‌ترین اشکال زمین‌شناسی ساختمانی هستند که در بیشتر سنگ‌ها یافت می‌شوند. این اشکال از لحاظ ظاهر، ابعاد و شکل قرارگیری دارای تنوع بسیاری بوده و در محیط‌های زمین‌ساختی گوناگونی روی می‌دهند. بسیاری اوقات ممکن است منشأ فشارهایی که باعث ایجاد شکستگی در سنگ و تشکیل درزه می‌شوند، نامشخص باشد. بخش عمده درزه‌ها در سنگ‌های مستحکم و مقاوم مانند ماسه‌سنگ، سنگ آهک، کوارتزیت و سنگ خارا پدید می‌آیند.

درزه‌ها ممکن است به صورت شکستگی‌های خالی یا پر از مواد و رسوبات یافت شوند. درزه‌هایی که توسط مواد رسوبی پر شده‌اند، رگه و درزه‌هایی که توسط ماگما پر شده‌اند دایک (آذرین‌تیغه) نامیده می‌شوند.

نویسنده :
سه شنبه 19 / 08 / 1394 - 20:29
تعداد بازديد : 165

منبع آسمان علوم

 

 

نام فایل:نمونه سوال فصل بار الکتریکی-علوم هشتم -
بار الکتریکی سوال

کلید سوال

 

نویسنده :
دو شنبه 18 / 08 / 1394 - 21:3
تعداد بازديد : 557

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

با مراجعه به منابع معتبر درباره چگونگی تأثیر افزایش کربن دی اکسید روی دمای کره زمین اطلاعاتیجمع آوری کنید و نتایج را به صورت پاورپوینت به کلاس گزارش دهید. سوال صفحه 26

شامل دو تحقیق :

تحقیق شماره یک : 

افزایش دمای زمین

افزایش دمای زمین

اصلی‌ترین فعالیت انسانی که منجر به گرمای زمین می‌شود، سوزاندن سوخت‌های فسیلی (زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی) و از بین بردن جنگل‌ها است. بیشتر سوخت فسیلی در اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد. سوزاندن این سوخت‌ها گازی به نام دی اکسید کربن با علامت اختصاری CO2تولید می‌کند.

 

کربن دی اکسید از گازهای گلخانه ایست که روند فرار گرما از جو به فضا را بسیار کند می‌کند. درختان و دیگر گیاهان در روند فتوسنتز، گاز کربن دی اکسید را از هوا جذب می‌کنند. با از بین بردن گیاهان، میزان گاز کربن دی اکسید در هوا افزایش می‌یابد. تجزیه شدن گیاهان نیز منجر به افزایش این گاز می‌شود.

 

افزایش دمای زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها گردیده است. طی 100 سال گذشته، کره زمین به طور غیرطبیعی حدود 41/0 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده است. برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های 400 سال اخیر بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که 10 مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال 1990 تا سال 2007 به ثبت رسیده است که این میزان در 150 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

 

به نظر می‌رسد فعالیت‌های صنعتی در ایجاد این مشکل بسیار مۆثر است و به گرم شدن زمین کمک می‌کند. برخی از دانشمندان معتقدند که افزایش گازهای گلخانه‌ایی عامل اصلی این افزایش دما نیست بلکه افزایش انرژی تابیده‌شده از خورشید عامل اصلی است؛ اما بیشتر کارشناسان هواشناسی تأثیر این عامل را در روند افزایش دمای عمومی کره زمین بسیار ناچیز می‌دانند.

 

عواقب افزایش دما

ادامه این افزایش دما آثار مخرب زیادی در بر دارد. ممکن است زندگی گیاهان و جانداران دریایی به مخاطره جدی بیفتد. زیستگاه‌های گیاهان و حیوانات دچار تغییرات اساسی می‌شوند. الگوهای آب و هوا دست‌ خوش تغییرات می‌شوند؛ نتیجه آن وقوع سیل، خشک‌ سالی و طوفان‌های شدید مخرب خواهد بود. افزایش دما با ذوب نمودن یخ‌های قطبی، باعث بالا آمدن سطح آب دریاها می‌شود. در مناطق خاصی از زمین، بیماری‌های انسانی گسترش می‌یابد و محصولات کشاورزی نابود می‌گردد. تکرار وقوع شرایط بحرانی آب و هوا منجر به خسارات زیادی می‌شود. تغییرات الگوهای بارش باعث افزایش سیلاب‌ها و خشک‌سالی در نواحی مختلف می‌شود. طوفان‌ها و تندبادها، بیشتر و قدرتمندتر به وقوع خواهند پیوست.

 

بالا آمدن سطح آب‌ها

افزایش دمای زمین

ادامه گرم شدن هوا، در طی چند قرن، مقادیر زیادی از یخ‌های موجود در سطح زمین را ذوب می‌کند. در نتیجه سطح آب‌ها در کل زمین بالاتر می‌آید. بسیاری از مناطق ساحلی ممکن است دچار سیل‌زدگی، فرسایش، از بین رفتن زمین‌های خشک و ورود آب دریاها به آب‌های شیرین شوند. بالا آمدن آب دریاها ممکن است منجر به غرق شدن شهرها، جزایر کوچک و دیگر مناطق زیستی شود.  به حتم در محل‌های طبیعی مسکونی حیوانات و گیاهان تغییرات شدیدی روی می‌دهد. بسیاری از گونه‌های زیستی مشکلات زیادی برای ادامه حیات در شرایط جدید خواهند داشت. برای مثال بسیاری از گیاهان گل‌دار بدون طی کردن زمستانی سرد شکوفه نخواهند کرد.

 

تهدید سلامت انسان‌ها

بیماری‌های گرمسیری نظیر مالاریا و تب دنگی به مناطق زیادی شیوع پیدا می‌کند. ادامه یافتن گرما و شدت یافتن آن می‌تواند عامل مرگ و میرهای زیاد و بیماری‌های گوناگون شود. سیل و قحطی، گرسنگی و سوء تغذیه را افزایش خواهد داد. در نتیجه کارشناسان هواشناسی به دنبال افزایش بی‌رویه دما، راه‌حل‌های مختلفی برای جلوگیری از افزایش دما ارائه داده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: محدود کردن گاز کربن دی‌اکسید و تصفیه هوا.

 

محدود کردن انتشار گاز کربن دی‌اکسید

دو تکنیک تأثیرگذار برای محدود کردن تولید CO2وجود دارد:

 

جایگزین کردن منابع دیگر انرژی به جای سوخت‌های فسیلی.

 

استفاده بهتر از سوخت‌های فسیلی.

 

منابع انرژی جایگزین سوخت فسیلی، کربن دی اکسید تولید نمی‌کنند. این منابع شامل باد، نور خورشید، انرژی هسته‌ای و حرارت زیرزمین می‌باشند. دستگاه‌هایی به نام توربین بادی می‌توانند انرژی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند، باطری‌های خورشیدی نیز می‌توانند نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل نمایند.

 

نیروگاه‌های حرارت زیر زمین می‌توانند از گرمای موجود در لایه‌های زیرین خاک انرژی الکتریکی به دست آورند.

استفاده از این منابع هزینه‌های بیشتری را نسبت به سوخت‌های فسیلی در بر دارند. با این حال پیشرفت تحقیقات درباره استفاده از آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها شود.

 

تصفیه هوا به دو شکل صورت‌پذیر است:

 

انبارهای زیرزمین یا زیر آب.

 

ذخیره‌سازی در گیاهان زنده.

 

افزایش دمای زمین

با تزریق و ورود CO2تولیدشده در صنعت به زیرزمین یا در اقیانوس می‌توان این گاز را ذخیره کرد. مناسب‌ترین مکان در اعماق زمین برای انجام این کار، انبارهای طبیعی نفت و گازی است که بیشتر ذخایر آن‌ها استخراج شده است. با ورود این گاز به این‌گونه انبارهای طبیعی، استخراج بازمانده ذخایر آن‌ها بسیار آسان‌تر می‌شود. سود ناشی از تسهیل بهره‌برداری، هزینه‌های این روش تصفیه را جبران می‌نماید.

 

رسوبات عمیق نمک و زغال‌سنگ نیز مکان مناسبی برای انجام ذخیره‌سازی کربن دی اکسید می‌باشند. اقیانوس‌ها می‌توانند کربن دی اکسید بیشتری ذخیره کنند اما دانشمندان هنوز موفق به تخمین آثار محیطی این ذخیره‌سازی نشده‌اند.

 

ذخیره‌سازی در گیاهان

گیاهان سبز به هنگام رشد، کربن دی اکسید موجود در جو را جذب می‌کنند. آن‌ها کربن موجود در کربن دی اکسید را با هیدروژن ترکیب کرده، قند ساده تولید می‌کنند و آن را در بافت خود ذخیره می‌نمایند. پس از مرگ گیاه، با تجزیه آن، گاز کربن دی اکسید از آن متساطع می‌شود. اکوسیستم هایی بازندگی گیاهی غنی، می‌توانند کربن دی اکسید بیشتری را در خود حبس نمایند.

تحقیق شماره 2 

غلظت دی اکسید کربن در جو در حدود 280  ppm در سال 1850 و 364 ppm در سال 1998 که عمدتاً به دلیل فعالیت های انسانی در طول و بعد از انقلاب صنعتی، که در سال 1850 آغاز شد وجود دارد. انسان ها مقدار دی اکسید کربن در هوا را با سوزاندن سوخت های فسیلی، تولید سیمان و با انجام پاکسازی زمین و احتراق جنگل افزایش می دهند.


1. کربن دی اکسید است از کربن  و اکسیژن است.
2. این گاز بی رنگ و بی بو چهارمین گاز فراوان که یکنواخت در سراسر جو زمین توزیع شده است.
3. موارد استفاده دی اکسید کربن عبارت از ماده سرد کننده ( یخ خشک )، کربنات آشامیدنی و خاموش کننده آتش می باشد.
4. دی اکسید کربن غیر قابل اشتعال است.
5. کربن راست فعال ظرفیت محدودی برای دی اکسید کربن است.

سطح CO2  نرمال

اثرات افزایش سطح  CO2 در بزرگسالان در سلامت خوب را می توان خلاصه کرد:
سطح نرمال در فضای باز: 450 - 350 پی پی ام
سطح قابل قبول: کمتر از 600  پی پی ام
شکایت از خشکی و بو:  600 - 1000 پی پی ام
 ASHRAE وOSHA  استاندارد  1000 پی پی ام
خواب آلودگی کلی:  1000 - 2500 پی پی ام
اثرات مضر سلامتی:  2500 - 5000  پی پی ام
حداکثر غلظت مجاز در یک دوره کاری 8 ساعته: 5000  پی پی ام
سطح بالای کاملا نرمال و حداکثر سطح ممکن است گاهی اوقات از زمان به زمان اتفاق افتد.

سطح شدید و خطرناک CO2

کمی مست کننده ، افزایش تنفس و ضربان قلب ، تهوع: 30000 پی پی ام
سردرد همراه با اختلال بینایی: 50000 پی پی ام
بی هوش، قرار گرفتن در معرض مرگ: 100،000 پی پی ام
سطح استاندارد دی اکسید کربن 
توصیه استاندارد آشار در سال های62 - 1989  عبارتند از:
کلاس های درس و اتاق کنفرانس 15  CFM در ازای هر ساکن
فضای اداری و رستوران 20 CFM  در ازای هر ساکن
بیمارستان 25 CFM  در ازای هر ساکن

مشکلات زیست محیطی - اثر گلخانه ای

تروپوسفر بخش پایین تر اتمسفر در حدود 10- 15 کیلومتر ضخامت است در تروپوسفر گازهای به نام گازهای گلخانه ای وجود دارد وقتی نور خورشید به زمین می رسد مقداری از آن که به گرما تبدیل می شود و گازهای گلخانه ای مقداری از این گرما را جذب و آن را در نزدیکی سطح زمین به تله می اندازد به طوری که زمین گرم می شود این فرایند، معمولاً به عنوان اثر گلخانه ای شناخته شده است که چندین سال پیش کشف شده است و بعد از آن با استفاده از آزمایش های آزمایشگاهی و اندازه گیری اتمسفر تایید شده است.
زندگی ما که وجود دارد تنها به خاطر این اثر گلخانه ای طبیعی است چرا که این فرایند دمای زمین را تنظیم می کند هنگامی که اثر گلخانه ای وجود نداشته باشد تمام زمین در یخ پوشیده می شود
مقدار حرارت به دام افتاده در تروپوسفر درجه حرارت بر روی زمین را تعیین می کند مقدار حرارت در تروپوسفر بستگی به غلظت گازهای گلخانه ای در جو و مدت زمانی که این گازها در جو باقی می مانند دارد مهم ترین گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن،  CFC's ( کلر- فلورو- کربن ها( ، اکسیدهای نیتروژن و متان می باشند.
از زمانیکه که انقلاب صنعتی در سال 1850 آغاز شد فرآیندهای بشری باعث انتشار گازهای گلخانه ای مانند CFC و دی اکسید کربن شده است این موجب یک مشکل زیست محیطی شده است میزان گازهای گلخانه ای در حال افزایش است لذا آب و هوای زمین در حال تغییر است به این دلیل که درجه حرارت در حال افزایش است این علاوه بر حالت غیر طبیعی در اثر گلخانه ای به عنوان گرم شدن کره زمین شناخته شده است به نظر می رسد ممکن است گرم شدن کره زمین سبب افزایش در فعالیت طوفان، ذوب یخ در قطب، جاری شدن سیل و دیگر مشکلات زیست محیطی شود. افزایش انتشار دی اکسید کربن عامل  50 -  60 ٪ از گرم شدن کره زمین است.
همانطوریکه بیان شد فعالیت های مختلف انسانی به انتشار گاز دی اکسید کربن کمک کرده است. از این فعالیت احتراق سوخت های فسیلی برای تولید انرژی سبب 70 - 75٪ از تولید گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن، که منبع اصلی انتشار دی اکسید کربن است و 20 - 25٪ باقی مانده از تولید گازهای گلخانه ای توسط پاکسازی زمین و سوختن و انتشار از اگزوز موتور خودرو ایجاد می شود.
اکثر تولید گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن حاصل از فرآیندهای صنعتی در کشورهای در حال توسعه، از جمله در ایالات متحده و اروپا گرفته شده است. با این حال، انتشار دی اکسید کربن از کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است. در این قرن، انتشار دی اکسید کربن دو برابر و انتظار می رود افزایش آن ادامه یافته و باعث مشکلات پس از آن شود. دی اکسید کربن در اتمسفر حدود پنجاه تا دویست سال باقی می ماند.
اولین کسی که تولید گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن را از سوزاندن سوخت های فسیلی و دیگر فرآیندهای سوزاندن که سبب گرم شدن کره زمین می شود را پیش بینی کرد سوانت آرنیوس بود که مقاله ای در تاثیر دی اکسید کربن هوا بر دمای زمین در سال 1896 منتشر شد.
اینکه آیا واقعاً گرم شدن کره زمین است با افزایش دی اکسید کربن در جو رخ داده است هنوز هم مورد بحث است.

 

 

منبع : http://elisakhanoom.blog.ir/

 

نویسنده :
جمعه 01 / 08 / 1394 - 16:9
تعداد بازديد : 897
نویسنده :
پنج شنبه 09 / 07 / 1394 - 10:56
تعداد بازديد : 1057

جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل 5 علوم هشتم

فصل 5 ( حس و حرکت )


فعالیت (صفحه 35 )

برای احساس نور باید گیرنده ی مناسب که در اندام چشم قرار دارد تحریک شود  پس در مرحله اول  درکی صورت نمی گیرد -ب- در پوست گیرنده مخصوص نور وجود نداردپس احساس نمی شودج- با نزدیک شدن نور مقداری از نور از پارچه عبور کرده وتاحدی این احساس به وجود می اید..................مهمترین اندام های حسی لمس در پوست  - صوت درگوش -  نور درچشم – چشایی درزبان


فعالیت (صفحه 35 )

 

شکلک های محدثه

 

جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل 5 علوم هشتم

نویسنده :
پنج شنبه 09 / 07 / 1394 - 10:55
تعداد بازديد : 415

جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل4 علوم هشتم

 

 فصل 4 ( تنظیم عصبی )

فعالیت (صفحه29)

 پرش زانو از نوع انعکاس نخاعی است.


  گفت و گو کنید (صفحه30)

 عطسه  - سرفه - ضربان خون   - تنفس   - انعکاس  مربوط به بصل النخاع است.

 پلک زدن :برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم در برابر ضربه یا گرد وغبار-عطسه جلو گیری از ورود مواد خارجی به شش- سرفه عدم ورود غذا یا ذرات به نای- ریزش اشک برای خروج غبار از چشم-

شکلک های محدثه

جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل4 علوم هشتم

نویسنده :
پنج شنبه 09 / 07 / 1394 - 10:52
تعداد بازديد : 1239

جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل 3 علوم هشتم

 فصل 3 ( از درون اتم چه خبر )
 
گفت و گو کنید (صفحه22) 

عبارت1- مقدار بار الکتریکی e-p : با هم برابر ولی از نظر نوع بار با هم متفاوت هستند.
عبارت2- نوترون دارای بار الکتریکی نیست.
تعداد الکترون و پروتون یک عنصر با عنصر دیگر متفاوت است-تعداد بار مثبت و منفی در عناصر یکی است در نتیجه اتم در حالت عادی رساناست. ولی تعداد نوترون می تواند کمتر یا بیشتر از پروتون باشد.


 فعالیت کنید (صفحه22)

تعداد بار مثبت و منفی در عناصر یکی است در نتیجه اتم در حالت عادی خنثی است.



شکلک های محدثه

جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل 3 علوم هشتم

نویسنده :
پنج شنبه 09 / 07 / 1394 - 10:49
تعداد بازديد : 1363

جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل  2 علوم هشتم

فصل2 (تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی)
 
گفت و گو کنید (صفحه10) 

 هدف از این مطلب این است تغییرات می توانند مفید یا مضر باشند تفکر ودید افراد مهم است
 سوختن جنگل مضر است ولی از یک طرف باعث فعال شدن دانه ی سخت ونهفته در ختان در روی زمین می شود.
 رشد تکامل وفرد از یک طرف وپیرشدن سلول ها از طرف دیگر-  فاسد شدن میوه  - پوسیدن کاغذ – زنگ زدن اهن در یک نگاه مضر ودر نگاه دیگر :ر باز گشت مواد به طبیعت است .( تفکر همه جانبه مهم است).


 آزمایش کنید (صفحه11)

 حل شدن قرص جوشان بر خلاف تصور گرما گیر است ودمای دما سنج پایین می اید.تغییرات شیمیایی با تغییرات دما همراه هستند.



شکلک های محدثه

 

جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل  2 علوم هشتم

نویسنده :
پنج شنبه 09 / 07 / 1394 - 10:43
تعداد بازديد : 623

 فکر کنید ها و آزمایش های فصل 1 علوم هشتم

فصل 1 ( مخلوط و جداسازی مواد )


  *تعاریف این فصل:                                                                                                             
ماده خالص:ماده ای که از ذرات یکسان ساخته شده باشدمی تواند عنصر باشد یا ترکیب عنصر: ماده ای ک از یک اتم ساخته شده باشد. ترکیب: ماده ای که مولکول های آن از اتصال اتم های مختلف ساخته شده باشد.

مخلوط: ماده ای که مولکول ها و ذرات آن یکسان نباشد.


 

در شکل های زیر مواد را تشخیص دهید؟ (صفحه2)

نمک: ترکیب(خالص)

آجیل: مخلوط ناهمگن

آب مقطر: ترکیب(خالص)

شربت آب لیمو: مخلوط ناهمگن آب وشکر وآب لیمو

 

شکلک های محدثه

نویسنده :
چهار شنبه 08 / 07 / 1394 - 16:29
تعداد بازديد : 159

 

باسلام امروز برای شما نمونه سوال خوب و عالی اماده کرده ایم این نمونه سوال در واقع هر انچه از اول ابتدایی تا 

 

کنون از ریاضی و علوم تجربی اموخته اید را میسنجد برای دانلود به ادامه مطلب بروید

برگرفته از اموزش نظری



دانلود

 

 

منبع : : 2o0.ir

نویسنده :
سه شنبه 07 / 07 / 1394 - 20:12
تعداد بازديد : 129

دنیای امروز دنیایی دانش است و توانایی اندیشیدن به شیوه‌ی علمی نیاز بی‌چون و چرای آن. از این رو، بسیاری از افراد، خواسته یا نا خواسته، واژه‌های علمی را در بیان خود به کار می‌برند و اغلب بی آن که مفهوم آن‌ها را به درستی بدانند، آن‌ها را به جای واژه‌‌ها معمولی مناسب‌تر و گاهی به جای یک‌دیگر به کار می‌برند. واژه‌های پیش‌بینی، فرضیه، نظریه و قانون علمی از جمله‌ی بسیاری دیگر از واژه‌هایی است که نه تنها در کلاس‌های علوم، بلکه در روزنامه‌ها و رسانه‌های دیگر و زبان روزمره‌ی مردم استفاده می‌شود. اما لازم است معلمان علوم این واژه‌ها را به مفهوم واقعی آن به دانش‌آموزان منتقل کنند، زیرا به کارگیری نادرست این واژه‌ها می‌تواند فرصت تفکر علمی درست را از دانش‌آموزان بگیرد.

برای پی بردن به اهمیت پرداختن به این موضوع، می‌توانید از همکاران، دوستان و افراد پیرامون خود بپرسید که فرضیه چیست؟ در بهترین حالت شاید به شما بگویند:” حدس علمی”، “حدس علمی دانشمندان” یا ” حدس علمی و یکی از مرحله‌های روش علمی”. اما حدس علمی چیست؟ تفاوت آن با حدس غیر علمی چیست؟ اگر درباره‌ی واژه‌های پیش‌گویی، پیش‌بینی و نظریه نیز پرس و جو کنید، ممکن است با پاسخ‌های پرسش برانگیز دیگری رو به رو شوید و در نهایت به این پرسش‌ها برسید که: تفاوت پیش‌بینی با فرضیه چیست؟ تفاوت نظریه با قانون علمی چیست؟ و پرسش‌های دیگر.

نویسنده :
سه شنبه 07 / 07 / 1394 - 18:19
تعداد بازديد : 51

لنزهای پلاریزه (قطبیده) لنزهایی هستند که یک فیلتر چند لایه بر رویشان قرار دارد و تنها اجازه می دهد نور در جهت عمودی از میانشان عبور کند، در حالی که لنزهای غیرپلاریزه معمولاً فقط ته رنگی دارند تا جلوی نور را سد کنند. به عبارتی لنزهای غیر پلاریزه فیلتری برای حذف روشنایی زننده ندارند.

نور خورشید می تواند از سطوح افقی مانند آب، خشکی، جاده های خیس و کاپوت یک خودرو در جهات بسیاری منعکس شود. این بازتاب ها که از سطوح افقی انجام می گیرند تابش خیره کننده ای ایجاد می کنند که می تواند دید یک راننده را کور کند و باعث تصادف شود. لنزهای پلاریزه یا قطبیده برای افرادی که روازنه مدت زیادی رانندگی می کنند و نیاز دارند در همه ساعات روز به خوبی ببینند خوب است. لنزهای پلاریزه برای افرادی که ماهیگیری و یا قایق سواری می کنند هم مناسب است چراکه این لنزها روشنایی زننده را حذف می کنند و به ماهیگیران و قایق سواران کمک می کنند ماهی ها و یا تخته سنگ هایی که ممکن است به قایق آسیب برسانند را ببینند. لنزهای پلاریزه بیشتر زرد و خاکستریند.

لنزهای پلاریزه معایبی هم دارند. وقتی می خواهید تلویزیون ال سی دی و یا بعضی صفحه های نمایش لمسی را تماشا کنید، ممکن است به نظرتان برسد که صفحه نمایش در زوایای خاصی ناپدید می شود. این بدان معنی است که استفاده از لنزهای پلاریزه برای خلبانان خطوط هوایی و یا حرفه هایی که متکی بر LCD یا صفحه نمایش لمسی هستند انتخاب خوبی نیستند. عکاسان هم ممکن است نتوانند از میان لنز دوربین زوایای خاصی را خوب ببینند. گرچه لنزهای پلاریزه تابش خیره کننده برف را حذف می کنند، اما اسکی بازان و سایر کسانی که ورزش های روی برف را انجام می دهند دوست ندارند از این لنزها استفاده کنند چراکه برای دیدن یخ، تپه ها و برآمدگی ها به تغییرات نور وابسته اند.

نویسنده :
سه شنبه 07 / 07 / 1394 - 16:2
تعداد بازديد : 247

چه غذایی بخوریم تا سالم بمانیم

 

چه غذایی بخوریم تا سالم بمانیم ؟ ( راهنمای حفظ ارزش مواد غذایی )

شرط اصلی سالم زیستن ، داشتن تغذیه صحیح است . تغذیه صحیح یعنی رعایت 2 اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه . به این معنی که به مقدار کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن در غذای روزانه استفاده کنیم و این مقدار مورد نیاز ، انواع مواد غذایی که در چهار گروه اصلی غذایی معرفی می شوند را در بر گیرد .

چهار گروه اصلی غذایی عبارتند از :

- گروه نان و غلات

- گروه گوشت ، حبوبات ، تخم مرغ و مغزها

- گروه شیر و لبنیات

- گروه میوه ها و سبزی ها

در هر یک از این گروهها مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریبا یکسانی وجود دارد که می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد . مقدار مورد نیاز از هر یک از این گروهها در هرم غذایی مشخص می شود .

برای اینکه ارزش مواد غذایی این گروهها را حفظ کرده و از یک تغذیه صحیح و سالم که جوابگوی احتیاجات بدن باشد برخوردار بود ، بایستی به نکات زیر توجه کرد :

- بهتر است برنج را به صورت کته مصرف کنید .

- بیشتر از نانهای حاوی سبوس (نان جو و سنگک) استفاده کنید .

- طوری برنامه ریزی کنید که در غذا از مواد مختلفی استفاده شود . مثلا به جای مصرف پلوی ساده ، از مخلوط با حبوباتی مثل عدس ، ماش ، لوبیا و یا سبزی هایی مثل شوید ، هویج ، نخود سبز ، لوبیا سبز و ... استفاده کنید .

- حتی الامکان از شیرهای پاستوریزه شده کم چربی ( 5/2 درصد یا کمتر ) استفاده کنید .

- در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه ، به شیر تازه مقداری آب اضافه کرده و حداقل 5 دقیقه انرا بجوشانید .

- حتی الامکان از پنیرهای پاستوریزه استفاده کنید و در صورت استفاده از پنیرهای محلی تازه ، باید حتما آنرا به مدت 2 تا 3 ماه در آب نمک نگهداری کرده و بعد از این مدت مصرف کنید .

- از بستنی های پاستوریزه استفاده کنید .

- قبل از مصرف هر نوع کشک ، مقداری آب به آن اضافه کرده و حداقل 5 تا 10 دقیقه در حال به هم زدن بجوشانید .

- پیش از پختن گوشت قرمز ، چربی های سفیدی را که به چشم می خورد جدا کنید . همچنین بهتر است پوست مرغ قبل از پختن کنده شود ، چون بسیار چرب و مضر است .

- چربی و کلسترول مغز ، زبان و کله پاچه زیاد است ، در مصرف اینگونه مواد غذایی افراط نکنید .

- برای پختن مواد گوشتی بهتر است از دستگاه زودپز استفاده کرد ، اگر زودپز در اختیار ندارید ، گوشت را با آب کم و شعله کم بپزید .

- بهتر است بیشتر از گوشتهای سفید مانند ماهی و مرغ به جای گوشت قرمز استفاده کنید .

- اگر بخواهید گوشت یخ زده را آب پز کنید ، باید بلافاصله بعد از خارج کردن از فریزر ، آنرا بپزید و اگر به هر دلیلی می خواهید گوشت از حالت یخ زده خارج شود ، آنرا 24 ساعت قبل از طبخ از فریزر خارج و در یخچال بگذارید .

- بهتر است تا حد امکان از سرخ کردن مواد غذایی خودداری کنید و در صورت امکان از روش های کباب کردن استفاده کنید و در صورت نیاز به سرخ کردن ، - بهتر است از روغن های مخصوص سرخ کردنی که به حرارت مقاوم ترند استفاده کنید . باید توجه داشت که هیچگاه روغن خیلی داغ نشود و دود نکند ، زیرا در روغنی که زیاد داغ شده و یا دود از آن بلند می شود ، سمومی به وجود می آید که برای بدن بسیار خطرناک است . همچنین از روغنی که یکبار حرارت دیده ، نباید مجددا استفاده کرد .

- روغنی که برای پختن غذا استفاده می شود ، بهتر است روغن مایع باشد . بهترین روغن مایع برای مصرف ، روغن کلزا ( کانولا ) و برای تهیه سالاد ، روغن زیتون است .

- کلسترول زرده تخم مرغ زیاد است ، بهتر است بیشتر از 3 عدد در هفته از آن استفاده نشود .

- انواع مغزها ( گردو ، بادام ، فندوق ، پسته و ... ) میان وعده های خوبی برای تامین پروتئین ، انرژی و آهن است . سعی کنید جهت کودکانتان به جای مواد غذایی مضر و با ارزش غذایی پایین ( مانند انواع پفک ، چیپس ، شکلات و ... ) از این میان وعده ها استفاده کنید .

- میوه ها و سبزی ها را در رژیم روزانه خود به مقدار بیشتری قرار دهید و قبل از مصرف آنها را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید .

- میوه هایی را که پوست آنها خوردنی است ، در صورت اطمینان از شستشو با پوست مصرف کنید .

- وقتی پوست میوه را جدا کردید ، از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداری کنید ، زیرا ویتامین ها و بخصوص ویتامین C آن از بین می رود .

- سبزی ها را بهتر است بصورت خام مصرف کرد و در صورت نیاز به پختن ، باید ابتدا آب را جوش آورده و سپس سبزی را به آن اضافه کرد و نباید آنرا بیشتر از 20 دقیقه پخت و در هنگام پخت آن ، حتما باید درب ظرف را بگذارید . باید توجه داشته باشید که برای پختن سبزی از آب کم استفاده کرده و آب حاصل از پختن سبزی را در غذا استفاده کنید .

- اگر غذاهایی که با سبزی درست می شوند دو بار گرم شوند ، ویتامین های خود را از دست می دهند ، بنابراین بهتر است غذاهای سبزی دار برای یک وعده تهیه شوند .

- سبزی را باید قبل از خرد کردن به خوبی شست ، چون اگر سبزی خرد شده شسته شود ، ویتامین های خود را از دست می دهد .

- از مصرف نوشیدنی هایی مثل نوشابه های گازدار ، چای ، قهوه ، انواع آبمیوه های صنعتی و پودرهای آماده تهیه شربت و ... خودداری کرده و یا مصرف آنها را به حداقل برسانید و به جای انها از نوشیدنیهای سالم تر مثل آب ساده ، شیر ، آب میوه تازه و دوغ کم نمک استفاده کنید .
نویسنده :
سه شنبه 07 / 07 / 1394 - 16:1
تعداد بازديد : 285

دانلود کتاب علوم تجربی نهم



 

   

کتاب علوم تجربی پایه نهم متوسطه

درس 1 - مواد و نقش آنها در زندگی 
درس 2 - رفتار اتم ها با یکدیگر
درس 3 - به دنبال محیطی بهتر برای زندگی
درس 4- حرکت چیست 
درس 5 - نیرو 
درس 6-  فشار و آثار آن 
درس 7- ماشین ها 
درس 8-   نگاهی به فضا
درس 9-   زمین ساخت ورقه ای
درس 10-  آثاری از گذشته زمین
درس 11 - گوناگونی جانداران
درس 12- دنیای گیاهان
درس 13- جانوران بی مهره  
درس 14- مهرداران
درس 15- با هم زیستن

دانلود کل کتاب علوم تجربی نهم در عکس زیر

دانلود



نویسنده :
سه شنبه 07 / 07 / 1394 - 14:36
تعداد بازديد : 373
نویسنده :
سه شنبه 07 / 07 / 1394 - 14:36
تعداد بازديد : 289
نویسنده :
سه شنبه 07 / 07 / 1394 - 14:32
تعداد بازديد : 167
نویسنده :
سه شنبه 07 / 07 / 1394 - 14:31
تعداد بازديد : 71
نویسنده :
دو شنبه 06 / 07 / 1394 - 19:30
تعداد بازديد : 237

دنیای امروز دنیایی دانش است و توانایی اندیشیدن به شیوه‌ی علمی نیاز بی‌چون و چرای آن. از این رو، بسیاری از افراد، خواسته یا نا خواسته، واژه‌های علمی را در بیان خود به کار می‌برند و اغلب بی آن که مفهوم آن‌ها را به درستی بدانند، آن‌ها را به جای واژه‌‌ها معمولی مناسب‌تر و گاهی به جای یک‌دیگر به کار می‌برند. واژه‌های پیش‌بینی، فرضیه، نظریه و قانون علمی از جمله‌ی بسیاری دیگر از واژه‌هایی است که نه تنها در کلاس‌های علوم، بلکه در روزنامه‌ها و رسانه‌های دیگر و زبان روزمره‌ی مردم استفاده می‌شود. اما لازم است معلمان علوم این واژه‌ها را به مفهوم واقعی آن به دانش‌آموزان منتقل کنند، زیرا به کارگیری نادرست این واژه‌ها می‌تواند فرصت تفکر علمی درست را از دانش‌آموزان بگیرد.

نویسنده :
دو شنبه 06 / 07 / 1394 - 17:3
تعداد بازديد : 87
نویسنده :
دو شنبه 06 / 07 / 1394 - 16:25
تعداد بازديد : 39

طلای تقلبی نام دیگری برای پیریت آهن، یا دقیق تر بگوییم دیسولفید آهن است. پیریت فراوان تر از طلای واقعی است و سخت تر و شکننده تر از آن است.

طلای تقلبی از یک مولکول آهن و دو مولکول سولفور (گوگرد) تشکیل شده است. در طول جنگ جهانی دوم پیریت به منظور تولید اسید سولفوریک که یک ماده شیمیایی صنعتی است استخراج می شد. امروزه هم پیریت در باتری خودرو، لوازم خانگی، ماشین آلات و جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر با یک طلای تقلبی برخورد کنیم اولین تجربه مان از آن یک ماده براق و درخشان به رنگ زرد است. حتی کاشفان طلا هم با دیدن طلای تقلبی در ابتدا شور و شعف زیادی پیدا می کنند چراکه آن را با طلای واقعی اشتباه می گیرند. ضمن این که طلای تقلبی گاهی وقت ها در همان نزدیکی طلای واقعی یافت می شود.

با انجام آزمایش هایی ساده می توانید بفهمید که آیا آن چه با آن مواجهید طلای واقعی است یا پیریت. طلای تقلبی شیشه را خراش می دهد در حالی که طلای واقعی نمی تواند شیشه را خراش دهد. علاوه بر این، از آن جایی که آهن ماده اولیه و پایه ای تشکیل دهنده پیریت است، جذب آهن ربا می شود. در حالی که طلا و سایر فلزات گرانبها تحت تأثیر میدان مغناطیسی قرار نمی گیرند.

هنگامی که پیریت پودر می شود، رنگ آن سیاه مایل به سبز می شود، در حالیکه پودر طلای واقعی زردرنگ است.

می توانید ماده مشکوک را نزدیک بینی تان نگه دارید و آن را بو کنید. اگر بوی گوگرد بدهد، احتمالاً طلای واقعی نیست.

می توانید از نزدیک به نمونه نگاه کنید. کریستال های پیریت مکعب شکل است بنابراین اگر نمونه شما گوشه های زاویه دار تیز زیادی دارد احتمال دارد که پیریت باشد.

آزمون دیگر آزمون انعطاف پذیری است. معدن کاوهای قدیمی با نیش دندان آن را امتحان می کردند. اگر خم می شد طلای واقعی بود. کاشفان جدید کمی سخت گیرترند. آنها یک چکش همراه دارند و به موارد مشکوک یک ضربه سخت می زنند. اگر نمونه بشکند پیریت است. اگر مسطح شود و گسترش یابد، طلای واقعی است.

یافتن پیریت برای کسانی که دنبال طلای واقعیند ناامید کننده است ولی پیریت اغلب در نزدیکی منابع مس و طلا کشف می شود. بنابراین معدنچی ای که با یافتن قطعه ای پیریت ناامید شود و حفاری را متوقف کند کار عاقلانه ای نمی کند.

نویسنده :
دو شنبه 06 / 07 / 1394 - 16:23
تعداد بازديد : 41

گر دارای کلسترول بالا، مشکل اضافه  وزن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی،هستید نباید سس مایونز بخورید. سس مایونز  دارای مقدار زیادی کلسترول و انواع چربی های دیگر است.سس مایونز در واقع بسیار مساعد برای رشد باکتری است.

از آنجا که سرعت رشد میکروب در سس مایونز بسیار بالاست، این ماده حاوی مواد نگهدارنده (سربات پتاسیم وبنزوات سدیم) است که سرطان‌زا هستند. به تجربه ثابت شده است که در اقلام غذایی هیچ چیز به اندازه سس مایونز موجب صدمه به پوست صورت و جوش صورت نمی‌شود. همچنین استفاده طولانی مدت از سس مایونز موجب بروز سنگ‌های صفراوی، ناراحتی‌های کبدی، آلرژی، چرب شدن سریع پوست و مو، گرفتگی عروق می‌گردد.

نویسنده :
دو شنبه 06 / 07 / 1394 - 16:17
تعداد بازديد : 43

نام فایل:آموزش جامع علوم هشتم
مخلوط و جداسازی آن ها فصل اول مشاهده
تغییرات شیمیایی فصل دوم مشاهده
از درون اتم چه خبر فصل سوم مشاهده
تنظیم عصبی فصل چهارم مشاهده
حواس فصل پنجم(حواس) مشاهده
حواس فصل پنجم(حرکت) مشاهده
هورمون فصل ششم مشاهده
الفبای زیست فناوری هفتم مشاهده
تولید مثل هشتم مشاهده
بار الکتریکی فصل نهم مشاهده
جریان الکتریکی فصل نهم مشاهده
مغناطیس فصل دهم مشاهده
کانی ها فصل یازدهم مشاهده
سنگ ها فصل دوازدهم مشاهده
هوازدگی فصل سیزدهم مشاهده
نور فصل چهاردهم مشاهده
موج فصل پانزدهم مشاهده

 

نویسنده :
دو شنبه 06 / 07 / 1394 - 16:15
تعداد بازديد : 281

 

نام فایل:کتاب ورق زن علوم سال اول متوسطه
فصل اول(تجربه و تفکر) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل: ۶MB
فصل دوم(اندازه گیری) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل: ۸MB
فصل سوم(اتم،الفبای مواد) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل: ۸MB
فصل چهارم(مواد پیرامون ما) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۷MB
فصل پنجم(از معدن تا خانه) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۱۳MB
فصل ششم(سفر آب روی زمین) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۱۶MB
فصل هفتم(سفر آب درون زمین) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۱۴MB
فصل هشتم(انرژی و تبدیل های آن) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۴MB
فصل نهم(منابع انرژی) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۱۴MB
فصل دهم(بهینه سازی انرژی) Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۹MB
فصل یازدهم Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۱۱MB
فصل دوازدهم Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۱۰MB
فصل سیزدهم Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۷MB
فصل چهاردهم Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل حجم فایل:۸MB
فصل پانزدهم Nuvola_filesystems_folder_downloadدانلود فایل
حجم فایل:۸پ

 

نویسنده :
دو شنبه 06 / 07 / 1394 - 14:57
تعداد بازديد : 35

 


زبان در جانوران معمولا برای تشخیص مزه غذا، تمیز کردن بدن، گاهی اوقات شکار(مثلا در آفتاب پرست) و گاهی تولید صدا به کار میروند. اما مارها از زبانشان برای هیچ یک از موارد بالا استفاده نمی کنند. زبان مارها فاقد گیرنده های چشایی و بویایی است با اینحال به نظر میرسد که مارها از زبانشان بیشتر در حس بویایی استفاده می کنند. در واقع مارها با زبانشان مولکول های مواد شیمیایی را از هوا جذب می کنند وبه اندامی در سقف دهان به نام اندام جاکوبسون منتقل می کنند.

قبلا تصور می شد که زبان مولکول های بو را مستقیما با اندام جاکوبسون می برد اما فیلمبرداری اشعه ایکس نشان می دهند که در هنگام بسته بودن دهان زبان در دهان حرکت نمی کند و در واقع زبان در هنگام بسته شدن دهان مولکول های بو را به صفحاتی در کف دهان منتقل می کند، به احتمال زیاد این صفحات مولکول های بو را به دهانه ی اندام جاکوبسون می برند.

لرزش و حرکت بالاو پایین زبان  در بین جانوران منحصر به مارهاست. مارها می توانند باانواع متفاوت لرزش زبان به اشکال متفاوت از بوهای معلق در هوا نمونه برداری کنند. لرزش زبان باعث نوعی گردابه در هوای مجاور دهان می شود که به مار کمک می کند تا صدبار بیشتر از بیرون آوردن ساده ی زبان از هوا نمونه برداری کند.

 

نویسنده :
دو شنبه 06 / 07 / 1394 - 14:53
تعداد بازديد : 53

یک شیوه این است که جواهر را روی یک روزنامه یا متن چاپی دیگری بگذارید- الماس‌های واقعی نور را آنقدر می‌شکنند که نمی‌توانید هیچ خط ،دایره یا حرف کاملی را از پشت آنها ببینید. البته در مورد الماس‌هایی که خیلی تخت تراشیده شده باشند، ممکن است نتایج غیرقطعی به دست آید.

 الماس,الماس بدلی,راه تشخیص الماس قلابی

یک آزمایش دیگر است که روی الماس مانند سطح آینه بدمید. الماس در هدایت حرارت به خوبی عمل می‌کند، بنابراین مه ایی که نفس شما روی سطح الماس ایجاد می‌کند، تقریبا به طوری فوری ناپدید می‌شود. اما در این مورد هم یک الماس مصنوعی به نام میسونایت می‌تواند این از سد این آزمایش هم بگذرد.

نویسنده :
05 / 07 / 1394 - 16:59
تعداد بازديد : 127
موضوع: علوم نهم ,

اهنمای معلم کتاب علوم تجربی پایه نهم (سوم متوسطه اول)

درس 1 - مواد و نقش آنها در زندگی 
درس 2 - رفتار اتم ها با یکدیگر
درس 3 - به دنبال محیطی بهتر برای زندگی
درس 4- حرکت چیست * 
درس 5 - نیرو 
درس 6-  فشار و آثار آن 
درس 7- ماشین ها 
درس 8-   نگاهی به فضا
درس 9-   زمین ساخت ورقه ای
درس 10-  آثاري از گذشته زمين
درس 11 - گوناگوني جانداران
درس 12- دنیای گیاهان
درس 13- جانوران بي مهره  
درس 14- مهرداران
درس 15- با هم زیستن


نویسنده :
05 / 07 / 1394 - 16:50
تعداد بازديد : 1429
موضوع: علوم هفتم ,

 

طرح درس روزانهعلوم تجربی پایه هفتم فصل ششم دوره متوسطه(اول)

 

 

مشخصات کلی

 

شماره طرح درس: 12

 

موضوع درس:باران چگونه تشکیل می شود؟

 

مجری: طیب فتح الهی

تاریخ اجرا:17/9/92

مدت زمان اجرا: 90دقیقه

 

مدرسه ومحل اجرا:نمونه باهنر

سال تحصیلی:93-92

کلاس: هفتم B

تعداد فراگیران: 21نفر

 

 

 

 

اهداف

 

کلی

آشنایی با چگونگی تشکیل باران واین که باران پس از بارش به کجا می رود.

 

 

 

رفتاری

 

 

 

 

فراگیران در پایان درس بتوانند:

حیطه/سطح

 

 

1-شرایط تشکیل باران رابیان کند.

2-علت بارش برف وتگرگ شرح دهد.

3-با انجام آزمایش علت بارش باران را توضیح دهد.

4-پس از بارش آب ها به چه صورت هایی درمی آیند.

5-حوضه آبریز و مخروط افکنه را تعریف کند.

6-حوضه های آبریز منطقه خود را بشناسد.

7-مزایا و مشکلات سدها را با هم مقایسه کند.

8-آب را یک نعمت خداوندی دانسته و از هدر رفتن آن جلوگیری کند.

 

دانشی

 

مهارتی

 

مهارتی

 

دانشی

 

دانشی

 

مهارتی

نگرشی

 

 

 

انتخاب

روش های(الگوهای) تدریس

 

بارش مغزی ، پرسش و پاسخ ، نمایشی(فیلم و عکس)

   

رسانه های آموزشی

 

تابلو/ کتاب / فیلم / عکس

زمان(دقیقه)

 

 

 

 

 

 

 

 

مراحل اجرا

کارهای مقدماتی

احوالپرسی،ایجادانگیزه،حضوروغیاب،بررسی تکالیف

 

15

 

ارزشیابی تشخیصی

فعالیت معلم

فعالیت فراگیران

 

 

5

 

این ارزشیابی به منزله تعیین نقطه شروع است:

آب چه نقشی در زندگی ما دارد؟

آبکره چیست ؟

توزیع آب دربخش های مختلف آبکره چگونه است؟

 

 

درگیر شدن دانش آموزان با موارد مطرح شده و پاسخ دادن به انها

 

ارائه درس

 

1-با انجام آزمایش چگونگی بارش و شرایط تشکیل باران را توضیح می دهیم.

2-علت بارش برف وتگرگ راشرح میدهیم

3-بااستفاده از فیلم هواشناسی وکارهای آن راتوضیح می دهیم.

4- با انجام آزمایش نشان می دهیم که باران پس از بارش کجا می رود.

5- بااستفاده از تصاویر چرخه ی آب را شرح می دهیم.

6- بااستفاده از فیلم حوضه آبریز و تشکیل مخروط افکنه را شرح می دهیم.

 

 

انجام آزمایش بصور ت گروهی و ارائه گزارش آن(درهر دو مورد)

 

توجه و دقت ومشارکت در بحث

 

پرسش و پاسخ در مورد مباحث مطرح شده

 

حل فکر کنید صفحه63

 

مطالعه درس جدید

 

40

 

 

 

 

فعالیت های تکمیلی

جمع بندی و نتیجه گیری

مرور درس ارائه شده با بهره گیری از دانش آموزان

10

 

ارزشیابی تکوینی( مرحله ای)

پرسش از مواد تدریس شده با توجه به هدف های رفتاری و آزمایش های انجام شده

10

 

تعیین تکلیف

انجام جمع آوری اطلاعات صفحه62 و فعالیت صفحه63

 

 

5

 

 

تعیین موضوع جلسه آینده

پرسش ، بررسی فعالیت ها، ارائه درس جدید

5

 
 


  دانلود طرح درس

از معدن تاخانه