loading...
سایت تخصصی علوم دوره ی متوسطه ی اول
آخرین ارسال های انجمن
amin.shafiee بازدید : 516 دوشنبه 1394/07/06 نظرات (0)

 


زبان در جانوران معمولا برای تشخیص مزه غذا، تمیز کردن بدن، گاهی اوقات شکار(مثلا در آفتاب پرست) و گاهی تولید صدا به کار میروند. اما مارها از زبانشان برای هیچ یک از موارد بالا استفاده نمی کنند. زبان مارها فاقد گیرنده های چشایی و بویایی است با اینحال به نظر میرسد که مارها از زبانشان بیشتر در حس بویایی استفاده می کنند. در واقع مارها با زبانشان مولکول های مواد شیمیایی را از هوا جذب می کنند وبه اندامی در سقف دهان به نام اندام جاکوبسون منتقل می کنند.

قبلا تصور می شد که زبان مولکول های بو را مستقیما با اندام جاکوبسون می برد اما فیلمبرداری اشعه ایکس نشان می دهند که در هنگام بسته بودن دهان زبان در دهان حرکت نمی کند و در واقع زبان در هنگام بسته شدن دهان مولکول های بو را به صفحاتی در کف دهان منتقل می کند، به احتمال زیاد این صفحات مولکول های بو را به دهانه ی اندام جاکوبسون می برند.

لرزش و حرکت بالاو پایین زبان  در بین جانوران منحصر به مارهاست. مارها می توانند باانواع متفاوت لرزش زبان به اشکال متفاوت از بوهای معلق در هوا نمونه برداری کنند. لرزش زبان باعث نوعی گردابه در هوای مجاور دهان می شود که به مار کمک می کند تا صدبار بیشتر از بیرون آوردن ساده ی زبان از هوا نمونه برداری کند.

 

amin.shafiee بازدید : 664 دوشنبه 1394/07/06 نظرات (0)

یک شیوه این است که جواهر را روی یک روزنامه یا متن چاپی دیگری بگذارید- الماس‌های واقعی نور را آنقدر می‌شکنند که نمی‌توانید هیچ خط ،دایره یا حرف کاملی را از پشت آنها ببینید. البته در مورد الماس‌هایی که خیلی تخت تراشیده شده باشند، ممکن است نتایج غیرقطعی به دست آید.

 الماس,الماس بدلی,راه تشخیص الماس قلابی

یک آزمایش دیگر است که روی الماس مانند سطح آینه بدمید. الماس در هدایت حرارت به خوبی عمل می‌کند، بنابراین مه ایی که نفس شما روی سطح الماس ایجاد می‌کند، تقریبا به طوری فوری ناپدید می‌شود. اما در این مورد هم یک الماس مصنوعی به نام میسونایت می‌تواند این از سد این آزمایش هم بگذرد.

amin.shafiee بازدید : 825 یکشنبه 1394/07/05 نظرات (0)

اهنمای معلم کتاب علوم تجربی پایه نهم (سوم متوسطه اول)

درس 1 - مواد و نقش آنها در زندگی 
درس 2 - رفتار اتم ها با یکدیگر
درس 3 - به دنبال محیطی بهتر برای زندگی
درس 4- حرکت چیست * 
درس 5 - نیرو 
درس 6-  فشار و آثار آن 
درس 7- ماشین ها 
درس 8-   نگاهی به فضا
درس 9-   زمین ساخت ورقه ای
درس 10-  آثاري از گذشته زمين
درس 11 - گوناگوني جانداران
درس 12- دنیای گیاهان
درس 13- جانوران بي مهره  
درس 14- مهرداران
درس 15- با هم زیستن


amin.shafiee بازدید : 4909 یکشنبه 1394/07/05 نظرات (0)

 

طرح درس روزانهعلوم تجربی پایه هفتم فصل ششم دوره متوسطه(اول)

 

 

مشخصات کلی

 

شماره طرح درس: 12

 

موضوع درس:باران چگونه تشکیل می شود؟

 

مجری: طیب فتح الهی

تاریخ اجرا:17/9/92

مدت زمان اجرا: 90دقیقه

 

مدرسه ومحل اجرا:نمونه باهنر

سال تحصیلی:93-92

کلاس: هفتم B

تعداد فراگیران: 21نفر

 

 

 

 

اهداف

 

کلی

آشنایی با چگونگی تشکیل باران واین که باران پس از بارش به کجا می رود.

 

 

 

رفتاری

 

 

 

 

فراگیران در پایان درس بتوانند:

حیطه/سطح

 

 

1-شرایط تشکیل باران رابیان کند.

2-علت بارش برف وتگرگ شرح دهد.

3-با انجام آزمایش علت بارش باران را توضیح دهد.

4-پس از بارش آب ها به چه صورت هایی درمی آیند.

5-حوضه آبریز و مخروط افکنه را تعریف کند.

6-حوضه های آبریز منطقه خود را بشناسد.

7-مزایا و مشکلات سدها را با هم مقایسه کند.

8-آب را یک نعمت خداوندی دانسته و از هدر رفتن آن جلوگیری کند.

 

دانشی

 

مهارتی

 

مهارتی

 

دانشی

 

دانشی

 

مهارتی

نگرشی

 

 

 

انتخاب

روش های(الگوهای) تدریس

 

بارش مغزی ، پرسش و پاسخ ، نمایشی(فیلم و عکس)

   

رسانه های آموزشی

 

تابلو/ کتاب / فیلم / عکس

زمان(دقیقه)

 

 

 

 

 

 

 

 

مراحل اجرا

کارهای مقدماتی

احوالپرسی،ایجادانگیزه،حضوروغیاب،بررسی تکالیف

 

15

 

ارزشیابی تشخیصی

فعالیت معلم

فعالیت فراگیران

 

 

5

 

این ارزشیابی به منزله تعیین نقطه شروع است:

آب چه نقشی در زندگی ما دارد؟

آبکره چیست ؟

توزیع آب دربخش های مختلف آبکره چگونه است؟

 

 

درگیر شدن دانش آموزان با موارد مطرح شده و پاسخ دادن به انها

 

ارائه درس

 

1-با انجام آزمایش چگونگی بارش و شرایط تشکیل باران را توضیح می دهیم.

2-علت بارش برف وتگرگ راشرح میدهیم

3-بااستفاده از فیلم هواشناسی وکارهای آن راتوضیح می دهیم.

4- با انجام آزمایش نشان می دهیم که باران پس از بارش کجا می رود.

5- بااستفاده از تصاویر چرخه ی آب را شرح می دهیم.

6- بااستفاده از فیلم حوضه آبریز و تشکیل مخروط افکنه را شرح می دهیم.

 

 

انجام آزمایش بصور ت گروهی و ارائه گزارش آن(درهر دو مورد)

 

توجه و دقت ومشارکت در بحث

 

پرسش و پاسخ در مورد مباحث مطرح شده

 

حل فکر کنید صفحه63

 

مطالعه درس جدید

 

40

 

 

 

 

فعالیت های تکمیلی

جمع بندی و نتیجه گیری

مرور درس ارائه شده با بهره گیری از دانش آموزان

10

 

ارزشیابی تکوینی( مرحله ای)

پرسش از مواد تدریس شده با توجه به هدف های رفتاری و آزمایش های انجام شده

10

 

تعیین تکلیف

انجام جمع آوری اطلاعات صفحه62 و فعالیت صفحه63

 

 

5

 

 

تعیین موضوع جلسه آینده

پرسش ، بررسی فعالیت ها، ارائه درس جدید

5

 
 


  دانلود طرح درس

از معدن تاخانه

تعداد صفحات : 106

درباره ما
Profile Pic
این سایت جهت استفاده دانش آموزان عزیز مقطع راهنمایی(متوسطه ی اول) و همچنین دبیران ارجمند ایجاد گردیده است. مطالب این سایت بیشتر با توجه به نیاز دانش آموزان دوره راهنمایی تنظیم شده است و سعی شده تا جای ممکن از منایع اینترنتی استفاده نگردد و لذا اکثر پست های آموزشی این سایت بازنویسی مطالب علمی به زبان ساده تر توسط نویسنده گرد آوری شده است خواهشمنم در صورت استفاده از مطالب سایت ، منبع را ذکر فرمایید. در صورت حذف شدن عکسهای آموزشی در محتوای سایت لطفا در قسمت نظرات گزارش دهید تا در اسرع وقت عکس مورد نظر مجدا آپلود گردد و در وبلاگ قرار گیرد. امیدوارم مطالب این سایت یرای بینندگان مفید واقع گردد. با تشکر ADMIN
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 551
  • کل نظرات : 541
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 1162
  • آی پی امروز : 139
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 597
  • باردید دیروز : 89
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 686
  • بازدید ماه : 1,164
  • بازدید سال : 26,877
  • بازدید کلی : 2,069,214